Vážená pani riaditeľka, vážený pán riaditeľ,
Slovenskú asociáciu knižníc (SAK) oslovila EBLIDA, ktorá spolu s Lotyšskou asociáciou knižníc robí prieskum o neformálnych vzdelávacích aktivitách v európskych verejných knižniciach. Prieskum je súčasťou projektu Library Advocacy 4 EU a výsledky by mali byť použité k obhajovaniu úlohy verejných knižníc v neformálnom vzdelávaní a prínosu knižníc do Stratégie vzdelávania a odbornej prípravy 2020.
Dotazník https://www.surveymonkey.com/r/LibA4EU_survey je potrené vyplniť v anglickom jazyku.
SAK, menovite Daniela Tóthová, vedúca odbornej skupiny pre medzinárodnú spoluprácu SAK /tel.: 033/6413123, 033/6412315, kl. 13/ a Katarína Šušoliaková, vedúca sekcie verejných knižníc SAK /tel.: 041/7232765/ Vám v prípade potreby s vyplnením dotazníka pomôžu. Na jeho vyplnenie si rezervujte čas cca 35 minút.
Termín vyplnenia dotazníka je 17. jún 2016.
Vážená pani riaditeľka, pán riaditeľ, SAK si Vás dovoľuje upozorniť, že s ohľadom na budúcnosť verejných knižníc je veľmi dôležité, aby ste dotazník vyplnili.
Vzdelávacie aktivity sú v dotazníku rozdelené na non-formal - neformálne a informal - neinštitucionálne, informálne. V záujme relevantnosti, porovnateľnosti a jednotného prístupu k vykazovaniu údajov v dotazníku sme spracovali charakteristiky aktivít realizovaných verejnými knižnicami /Wikipédia; Pedagogická encyklopédia, Portál 2007; charakteristika v dotazníku/.
non-formal - neformálne - tieto aktivity prebiehajú popri hlavných prúdoch vzdelávania a odbornej prípravy a zvyčajne nie sú ukončené vydaním oficiálnych dokladov. Môžu byť umožňované aj prostredníctvom organizácií, ktoré boli vytvorené na doplnenie formálnych systémov vzdelávania (napr. výtvarné, hudobné, športové krúžky, súkromné hodiny ako príprava na skúšky). Sem patria: jazykové kurzy, počítačové kurzy, rekvalifikačné kurzy, krátkodobé školenia, prednášky, tréningy pamäti, informačná príprava. Podmienkou je vedenie vzdelávania odborným lektorom, ktorý aj hodnotí účastníkov. Kurzy môžu byť osvedčované aj certifikátmi, ktoré ale nemajú platnosť ako osvedčenia z formálneho vzdelávania (VŠ diplom alebo vodičský preukaz). Otázky v dotazníku označené A0 – A12.
informal - neinštitucionálne, informálne – sú prirodzenou súčasťou každodenného života. Na rozdiel od formálneho a neformálneho vzdelávania nemusia byť zámerné. Dokonca si ho vzdelávajúci sa ani nemusia uvedomovať a nemusia ani rozpoznať, ako prispievajú k rozširovaniu ich vedomostí či zručností. Ide o vzdelávanie bez lektora, účastník nemá možnosť si preveriť znalosti. Sem patrí učenie späté s každodennými činnosťami – s prácou, rodinou, aktivitami vo voľnom čase. Podľa dotazníka by sa tu mohli uvádzať konzultácie pri vyhľadávaní v katalógu a obsluhe počítača, pri vyhľadávaní informácií, podujatia na podporu čítania – pre jednotlivcov aj skupiny; podujatia, ktoré ste nezaradili do predchádzajúcej skupiny. Otázky v dotazníku označené B0 – B5.
Otázka B6 – B7 – uvádzajte podujatia, kde knižnica nezohráva aktívnu úlohu... napr. stretnutia záujmových skupín, spolkov, /Český spolok, Zväz zdravotne postihnutých, Turistický klub ap./
Mgr. Katarína Šušoliaková, vedúca sekcie verejných knižníc SAK
Mgr. Daniela Tóthová, vedúca odbornej skupiny pre medzinárodnú spoluprácu SAK